30 december, 2009

Tro mig, det är sant!

Jag är så imponerad!
Igår gick jag på bio mitt på dan, fick salongen alldeles för mig själv, bredde ut mig ordentligt och bara njöööt! En gammal favorithistoria visades på vita duken. Julen är över, men "the Christmas spirit" hänger väl kvar en liten stund till. Hoppas jag. "En julsaga" av Charles Dickens är en i mitt tycke mycket sedelärande historia och när den görs på det här sättet är den dessutom otroligt underhållande. Öppningsscenen; när man glider över ett vintervitt London, 1843. Så hisnande att jag nästan trillar ur fåtöljen. Och många fler glidarscener väntar, den ena snabbare än den andra. Min lilla hjärna hänger knappt med. Men sånt fantastiskt artisteri att jag bara njuter! Hur fan gör de?!
En liten önskedröm vore att få se en sådan film bli till.
Nu väntar jag lugnt på DVD:n.
Under tiden bläddrar jag i Roberto Innocentis version av En julsaga. En bok jag tror att Robert Zemeckis har bläddrat i några gånger.

Inga kommentarer: