09 mars, 2010

Vi har en

Kedddy. Den ska man elda i för att spara på uppvärmningskostnaderna. Man ska också elda i den för att värma upp TV-rummet som befinner sig i källarplan. Man ska också elda i den regelbundet för att hålla skorstenen igång. Jag brukar hålla mig på avstånd från den där eldningsmaskinen. Låter sambon sköta den där grejen. Hugga ved och spänta stickor, hämta ved och städa glaset som svartnar fortare än själen på en mördare. Men igår var det kallt och sambon jobbar kväll denna vecka. Jag byggde en fyrkant och la in lite fluffat tidningspapper, men späntstickor fanns inte så det struntade jag i. Lämnade ena dörren på glänt och såg papperet brinna fint och sprida elden till veden.
Men sen. Ljudet av döende eld, phhuii, och så denna förbannade rök som snabbt vräker sig ur kaminen och ut i rummet! Jag slängde igen dörren direkt, men skadan var gjord. Dum och envis tänkte jag att det måste gå att få eld nån enda jävla gång, även för mig, så jag gjorde ett till försök en stund senare, med ett än värre resultat eftersom jag inte ville ge mig. Nu stank det i hela huset av rök. Och jag fick öppna alla dörrar som fanns ut mot kalla vinterkvällen. Släppte in all friskluft och svepte täcken omkring oss. Det var betydligt kallare efter än innan jag försökte värma oss vid Kedddyn.
No more, I tell you! No more.

Inga kommentarer: