08 oktober, 2010

Let it snow! (men inte riktigt än)


Västerbottenkuriren

...och apropå vinter, snö och kyla. Lyssnar nu för andra gången på "1222 över havet" av Anne Holt. Jag har också läst den en gång...
Miljöer. Jag går igång på miljöer. Platser, årstider, stämningar, kläder, väder, epoker.

Minns också en
miniserie som gick för tre, fyra år sedan på Trettondagen om jag inte missminner mig. Utspelades också i ett snöoväder uppe på fjället, i en fjällstuga och året var ca 60-tal. (Och googlar man så får man fram allt som finns och funnits på denna jord, tror jag!) "27 sekundmeter snö".
Coolt namn.

Den kan jag också se fler gånger, typ varje Trettondag, tack!

Hade jag nu haft tid så hade jag gjort en lista över allt som har med snö att göra, men jag får nöja mig med att nämna den mest inre-bild-framkallande-låten-som-har-med-snö-att-göra:
Canadian sunset med Dean Martin.
Läs
här vad som skrivs om denna sång. Vilken bra sida! Bjuder visst på bra bakgrundsmusik, old style, till dina
sociala sammankomster.
Måste kolla upp om den ljuder ända till högan nord.

2 kommentarer:

TUTT sa...

"27 sekundmeter snö" är verkligen ett jättesnyggt namn. Snygga titlar går jag verkligen igång på. Tänk så många böcker jag hade skrivit om det BARA gällde att sätta en cool titel på dem, tänker jag då.

Gunilla Byström sa...

Ja,jag gillar den verkligen också! Coolt att det är en debutroman från 1939 också!
Men om du har en bra titel så är det väl "bara" att spinna vidare på den...
Amanda kan säkert hjälpa dig på vägen (hehehe).
Och du som har skrivandet som yrke, ja men DÅ är det väl inga problem?!