19 augusti, 2011

Die Kedddy - Die!

Jo, jo, det är höstlikt ute. Regnet öser er och vindarna viner. Och kallt är det här inne. Försökte göra en brasa. Försökte tänka positiva tankar. "Jodå, det kommer att brinna, det kommer att bli varmt, jaa då". Tidningsremsorna brann, de späntade stickorna brann och en bräda glödde till där ett tag. Sen började det ryka in. Precis som varenda JÄVLA gång jag försöker elda! Jag HATAR Kedddy-helvetet. Trots att jag staplar trä´t i en fyrkant, luftigt och bra så vill det aldrig ta sig.
Nu mår jag lite dåligt av kolmonoxiden.
Men jag låter lille sonen sitta kvar och försöker förtvivlat få honom intresserad av en film.
Just nu testar jag Ture Sventon. Han (inte T.S.) sitter i källaren och ropar hela tiden kommentarer, adress mamma.
Jag skulle visst jobba idag. Barnvakten blev förkyld och nu är läget mer än förkylt här, vill jag lova. Och då kan man ju lika gärna skriva ett argt inlägg om svårigheten med att vara hemarbetande, med barn som inte har börjat skolan än, i ett hus som kunde vara mysigt och varmt, men som är varken det ena eller det andra.
Kedddy - I hate you.

Ja, just det. Vår Kedddy har tre d:n. Är den ett falsarium och förklarar det i så fall dess värdelösa funktion? Eller är det jag som är värdelös?!

2 kommentarer:

Wolfgang sa...

Inget fel på din keddy, med två eller tre d. Det är du som gör fel ! I ditt hus eller lägenhet är de undertryck - lite vakuum.
Nästa gång du tänker tända en brasa, öppna ett fönster i ca 5 minuter INNAN du tänder med en tändsticka dina pappersbitar
Och de små pinnar som är ovanpå, ser till att brasan får luft gm att ett fönster är lite på glänt, nu kommer brasan att få luft.
Dock allra först !
Innan du dra igång din brasa, tag 5-6 tidningssidor och knyckla de ihop, lägg de i din keddy och tänd på med fönstret öppen
och glasdörren stängd. Nu blåser du kaltluftproppen i skorstenen ut.
Börja nu med den tända brasan, det kommer gå bra med din keddddy!

Gunilla sa...

Fyra år senare försöker jag inte ens tända brasor...
Men tack för dina tips!
Jag misstänker att det handlar om fönster i samma rum som Kedddyn?
Tyvärr går de inte att öppna då de har svällt så att de inte går att stänga när man väl har öppnat dem : )

Som tur är har jag en sambo som får fyr på brasan varje gång! Utan att öppna fönster. Duktig är han.

Tyvärr tycker jag att det luktar mycket rök, så jag föredrar när han inte tänder nån brasa... et finns ju filtar att värma sig med!
Och ja, all ved är torkad.

Den gång jag bor själv och har en kamin då lovar jag att lära mig att älska att elda!