08 september, 2011

Mord!


Fick ett nyhetsbrev från Ticnet med höstens mordgåtor.
Har läst nästan alla Agatha Christies böcker, samtliga Stieg Trenters och Maria Langs deckare, samt ett otal, antal andra mordgåtor i pappersform.
Många har jag nog läst ett antal gånger om igen. Jag har galet dåligt minne för vem som gjorde det, så då kan jag ju lika gärna läsa den en gång till.

Min kärlek till gammaldags deckare ligger nog inte så mycket i själva mördandet och gåtans lösning, utan fastmer i miljöbeskrivningarna, dialogen, tidsstämningen.
Därför älskar jag också teater som utspelas i gamla miljöer. Ca 20-50-talet. Lovely!
Jag tillhör den ofantliga skara som har sett pjäsen "The Mousetrap" av Agatha Christie. I London på St. Martin´s Theatre. Och jag avslöjar naturligtvis inte slutet här om du skulle få för dig att poppa över kanalen och se den.

Ja, jag skulle verkligen tycka att middag med mord vore en himla trevlig upplevelse!

Inga kommentarer: