03 februari, 2012

Varmt


Igår hjälpte jag en vän att flytta in, flytta möbler, fylla köksskåp och garderober. Enbart ett nöje för min del. Väldigt fin lägenhet. Och vad fick jag då?
En VÄLDIGT fin matta! Grå, stor, mjuk och varm och så vitt jag kunde se, helt oanvänd... Så kan det gå. Tack, Åsa!


Igår skulle jag göra en vitsås till Noah. Eftersom han inte äter smör använder jag olja. Hade precis rört ner mjölet i oljan, spisen på högsta värme. Då kommer N hem efter simning och där flög koncentrationen all världens väg.
Poff! lät det i köket och Det brinner! blev resultatet. I den lilla kastrullen stod lågorna höga. Första millisekunden tänkte jag lyfta den till vasken bara för att få undan den. Men en droppe vatten hade kunnat ställa till det, så istället blev det lock på kastrull-metoden och vips så var det akuta skedet över. Sen rykte det som själva helvetet, så det fick bli ett kastrullsläp ut i rabatten. Och långvarig vädring i -10 gradig kyla.
Nå, det var väl inte så mycket att berätta om.
Men tänk på det. Locket på. OK.

Det är inte intressant vilken väg man väljer.
Huvudsaken är att man väljer en intressant väg.

2 kommentarer:

AnBr sa...

Du är duktig du! Och kvicktänkt! Hörde EXAKT detta om locket på och katastrofvarning för vatten i olja i natt när jag satt på mitt lilla tidningsdistrikt (stora egentligen) och en mästerkock uttalade sig om att fritera i en vanlig kastrull. Jättegott om man gör rätt, farligt om man tabbar sig och har fläkten på och det börjar brinna och man häller vatten i.
Sprakfålen kan allt detta redan! Känns tryggt!!

Gunilla Byström sa...

Vilket sammanträffande! Men vad hör jag? Tidningsrunda? Du jobbar väl heltid så det räcker ändå, eller? Är det motorcykeln som hägrar : )?

Anders mamma eldade visst i fläkten en jul. Och det vore ju synd att göra detsamma.