12 mars, 2012

Fågelsträck


Sångsvanar vid sjön Tysslingen väster om Örebro.
Foto: Lars Pehrson/Scanpix


"This is your captain speaking!
Imorgon är det tidig avfärd som gäller.
Du, Svan, får ansvaret för väckningen och att alla har ätit frukost innan vi sticker.
OK, jag räknar: ett, två, ett, två, ett, två...
Para ihop er ,och håll era positioner.
Vi räknar med att flyga ca 20 mil imorgon. Vädret blir soligt och fint, schyssta vindar.
Jag och mina två co-pilots leder flygningen som vanligt. Klart, slut."

Det är något rörande med fåglar som flyger i V-formation.
De ropar till varandra för att hålla kontakten.

I morse hörde jag dem på minst en kilometers avstånd innan de kom flygandes över mitt huvud med sträckta halsar. Full fokus på ledarsvanen.

Och så ropen till varandra hela tiden.
Man blir alldeles varm i hjärtat. Och lite gråtmild.
För det blir man när man tänker på hur klokt allt är uträknat.
Och solen värmer redan klockan åtta på morgonen.

2 kommentarer:

Johannes sa...

Ledarsvanen: Nu är det fan någon annans tur!
Alla andra: Håll näbb och flyg! Håll näbb och flyg!

Gunilla Byström sa...

: )
Nej, jag tror att de är mycket solidariska med varandra.
Dessutom, vad ska de göra om ledarsvanen lägger sig längst bak?
Lägger de sig bakom så kommer de ju aldrig fram!