14 juni, 2012

Det är grönt

Jag har länge funderat på det där med gröna drinkar. Och så har det liksom tagit emot... Juice av salladsblad,  maskrosblad, gröna grönsaker helt enkelt. Det har inte känts gott i mina smaklökar.
Men provat har jag inte...
Förrän igår, efter att ha tittat på den här go´a gubben.
Bernando LaPallo, 111 år i år.
Han har levt på frukt och grönsaker och fisk (och lite lammkött) i hela sitt liv.
Åh nej, nu hör jag hur alla skriker "och vilket tråkigt liv sen!".


Precis som alla reagerar när Noahs diet kommer på tal. En diet som inte alls är tråkig, så vitt jag förstår av de mängder han äter. 
Men jag förstår att för de som ständigt matar sina barn med socker i alla möjliga former, inte kan förstå hur han kan vara så nöjd med alldeles vanliga frukter och bär!? Nej, han behöver ingen grädde eller tårtbotten till sina bär. Han behöver inte heller Coca-Cola till sin mat, eller kakor till efterrätt.
Imorgon är det skolavslutning. 
Då brukar det vankas jordgubbstårta, en klassiker på det svenska bordet.
Men i år blir det visst maränger och jordgubbar istället. Och grädde misstänker jag. Sött, sött, supersött.
Men visst ska han få äta maräng (bara den inte innehåller mjölksocker). Annars är han precis lika nöjd med goda, naturella jordgubbar, misstänker jag.
Det söta är förvisso en medfödd smakpreferens, men om man håller sig till naturlig sötma så blir det riktigt söta alldeles för sött för att vara gott. 

Åter till den gröna drinken. Mixade spenatblad, gurka, bladselleri, vatten och lite kanel som smakpiffare. Det blev en "matig" juice, som inte smakade så illa som jag trodde den skulle göra. Nu tog jag ju bara det som fanns hemma (och det är inte mycket). Till och med Noah drack utan att rynka på näsan!

Ja, för att vara nåt som låter äckligt (i mina öron) så var det helt OK, om det nu är så nyttigt som de lärde säger så ska jag fortsätta dricka och äta grönt i mycket högre grad än innan.
Och sen får jag väl se hur länge jag lever på det.

Min Pia på almanacksförlaget har just sammanställt årsplaner ända till år 2023. Undrars just om man sitter och korrläser almanackor då också. 
Eller om man lever överhuvudtaget?

Inga kommentarer: