11 april, 2013

Kung Konvaljlilja

Det luktar konvaljlilja, sa sonen. 
Och så rätt han hade. Lilla mammi har köpt lukta gott-produkter från Yves Rocher, och duttat på sig. Hudkräm och ådetoalett.
Och det luktar gott. Flyktigt, men gott.
Som liten flicka ägde jag en liiiten rektangulär flaska med ljusgrönt innehåll.
På etiketten några rara liljekonvaljer. Den flaskan fanns kvar i många år (och känner jag min mamma rätt så kanske den finns ännu...) och den doftade som en hel bukett liljekonvaljer. 
Nu kan jag återuppleva doften. Vet inte om jag ska känna mig barnslig som luktar liljekonvalj? Men å andra sidan är jag ju rätt barnslig, så då fortsätter jag väl och duttar.
Fin ring jag har köpt, va?
Boktips: Kung Liljekonvalje av dungen av Maria Lang. 
Död och liljekonvaljer i en härlig blandning.

 ur Gustaf Frödings Stänk och flikar
Kung Liljekonvalje av dungen,
kung Liljekonvalje är vit som snö,
nu sörjer unga kungen
prinsessan Liljekonvaljemö.
Kung Liljekonvalje han sänker
sitt sorgsna huvud så tungt och vekt,
och silverhjälmen blänker
i sommarskymningen blekt.
Kring bårens spindelvävar
från rökelsekaren med blomsterstoft
en virak sakta svävar,
all skogen är full av doft.
Från björkens gungande krona,
från vindens vaggande gröna hus
små sorgevisor tona,
all skogen är uppfylld av sus.
Det susar ett bud genom dälden
om kungssorg bland viskande blad,
i skogens vida välden
från liljekonvaljernas huvudstad.

4 kommentarer:

AnBr sa...

Åååhhh, liljekonvalj! En av mina favvosar!! Luktar fantastiskt!
Och ja, ringen var dead cool!!

Gunilla Byström sa...

Luktar som en skolavslutning i juni 1973. Ringen finns även med röd bakgrund på svea designs webbutik!
http://www.sveasdesign.se/

Kolla in om den finns kvar!

Tante Jul sa...

Jeg elsker også liljekonvall, og eier en liljekonvallduftende parfyme - som jeg lette etter i atten år før jeg endelig fant den! Diorissimo heter den, fra Dior.

Gunilla Byström sa...

Arton år! Jo, ibland tar det tid att hitta det man letar efter... Kan ta en hel livstid och när man till slut hittar det, då vet man att man har hittat rätt : ) Måste leta rätt på den parfymen och lukta!