11 mars, 2014

Svenska?

Jag gjorde ett jobb förra året, åt två 16-åringar. Extremt driftiga tjejer, duktiga på det de hade föresatt sig att göra. Men deras svenska var inte hundra om man så säger... Detta försökte jag hjälpa dem med för att de inte skulle framstå som två lallande jäntor inför lärarlaget. 
Vad fick jag för det? Spott och spe. Fick veta att inte mindre än en professor och sju lärare/vuxna hade läst igenom deras affärsplan utan att påpeka en enda gång att det förekom felaktig svenska i texten. Så det så! "Sluuuta förstöra våran text!!!"

Jag är därför inte förvånad när en professor i Uppsala berättar att man får "tolka" vad studenten svarar på tentor. Detta är alltså på universitetsnivå.

Här är ett kort exempel på hur ett 14-årigt barn (inte mitt, faktiskt) uttrycker sig på svenska i en inlämningsuppgift. Men jag antar att läraren är en duktig tolk...
(Här finns det stor risk att dra på sig alla duktiga lärares vrede).

Början av kristendomen

Adam och Eva var olydiga och gick emot Gud och det har drabbat alla senare åren. När de åt av kunskapens träd förstog dom, och därmed också förstår dom att dom skulle välja bort allt och att synda.

Kristendomen uppfattar sig som en gemenskap i Kristus
något som förde in döden i människans värld alla människor blir sjuka, åldras och dör, och människorna måste arbeta för att få tak över huvudet och mat på bordet. så ska det va också men god sejer att om man ska ha gjort något till gud så ska det gå bra i livet men bara om man fortsetter tjäna till Gud.
Åh, va kul att gå i skolan och lära sig att läsa och skriva!

3 kommentarer:

Ulricha sa...

Men Herre Jesus...!? Mår lite illa faktiskt.

AnBr sa...

Jaha... gäller att införskaffa så många böcker som möjligt av författare av äldre årgång då - och möjligtvis vår egen. Böcker i framtiden kommer jag inte att vilja läsa... eller ens kunna om det blir på den språknivån. När jag blir pensionär kommer jag nog inte att orka "tolka" texter i romaner. OBS generalisering... det måste ju finnas de som skriver och uttrycker sig bra även bland den yngre generationen... eller....???

Gunilla Byström sa...

Ja, jag hoppas verkligen att det finns de som skriver alldeles utmärkt svenska. Vad som förvånar mig är att detta (kanske) släpps igenom utan anmärkning. Jag tror att lärarna redan har gett upp.
De flesta barn kopierar ju dessutom bara rakt ur Wikipedia.
Ägnar sin tid för research till att titta på YouTube eftersom de har varsin dator på skolan.
Kan ångra vårt val av skola. Rätt ofta...