24 april, 2014

Ett magplask

Jag hade sett fram emot att prata liv i min bokklubb Dagnys, ikväll.
Livet i en livbåt. Eller kanske döden i det som dväljs utanför livbåten. Det svarta, eller på dagen turkosblå, havet.
Vi skulle diskutera om man som överlevande i en överfull livbåt självmant skulle lämna plats (dränka sig) för ett barn t ex som ligger i vattnet...
Eller skulle man trycka ner det med åran när det försöker komma upp i den överfulla farkosten? Antingen dör barnet eller så åker vi i vattnet allihopa.
Ingen helt lätt fråga, kanske. To put it mildly.

Vi har såklart läst boken "Livbåten", en mycket omtalad debutbok av en kvinna (Charlotte Rogan) som hade skrivit i årtionden utan att lyckas bli publicerad. Men så minsann, kom den goda fén och trollade med sitt spö. Och nu sitter den stackars författaren och darrar i sitt skrivgarage och undrar hur hon ska kunna återupprepa succén. Eller så darrar hon inte alls, utan skriver vidare; hon vet ju hur man gör.
Boklån från förlaget

Som vanligt har jag svårt att se storheten med de böcker som hypas över hela världen. Jag fattar dem väl helt enkelt inte... Är väl dum, kan jag tro. 
Skulle vara intressant att höra de som älskar boken argumentera så att jag förstår storheten med den. Men nej, den var inte dålig, bara inte så fantastisk att man utnämner den till årets thriller.

Ikväll blev det inte ens en diskussion med Dagnys eftersom vi hade svårt att få ihop deltagare, så vi sköt det hela på framtiden. Vilket magplask!

2 kommentarer:

Ann sa...

Klart man får tycka så! Böcker som "är på var mans nattduksbord" brukar jag inte läsa förrän hypen lagt sig. Så jag glömmer bort hur "alla" lovordar den. Höga förväntningar är inte bra att ha, helt enkelt! :)
Vissa böcker (klassiker)har jag börjat på flera gånger, för att lägga ner efter ett par kapitel. Inte bra!!
Man måste inte tycka det...Tro jag ;)
Vanliga böcker som inte fångat min nyfikenhet efter 10 sidor, lägger jag också åt sidan.
Kan funka vid ett senare tillfälle, men inte alltid alltså=dålig. I min värld. :)

Gunilla Byström sa...

Jag håller med dig. Men gillar att läsa nya hypade böcker ändå. Men blir i princip alltid besviken. Alice Munro - såg inte storheten där heller...
Har ockås påbörjat många klassiker men finner dem inte intressanta för det mesta.
Det måste finnas en atmosfär i böckerna som stämmer med min sinnesstämning, annars går det inte.
Men oftast läser jag ändå ut boken, trots att jag inte uppskattar den, för så mycket respekt får man ju ha för en annan människas arbete att man försöker se något positivt i texten : D