11 maj, 2014

Skäggiga damer

Ja, jag lyssnade faktiskt på alla bidragen igår på svtplay - direktsändning - medan jag gjorde annat viktigt. Men, jag orkade inte sitta och vänta och se på röstningen. Jag ooorkade inte!

Men ooohhh, va glad jag är att skäggiga damen vann! Förutom att hon sjöng väldigt bra så var det en känga i röven på alla homofober och alla rädda för allt som inte är som normen (hur nu den är...).

I fredags hade vi Pride-festival i Växjö. Jag gick på teater och roade mig. 
Bland teater och uppläsningar bjöds vi på en musikquiz (schlagermusik såklart) samt kuplettsång av teaterchefen. 
Som grädde på moset kom en dragshow från Helsingborg, Champagne safari, och glittrade fram ett pärlband av gamla svenska och utländska schlagers. Speciellt en av killarna (andra killen från vänster, se foto FB) var väldigt bra, rolig, generös med sig själv. Ingen aning om vad just han hette, men det var väldigt tydligt att han hade roligt på scenen. 

Innan dessa karameller uppträdde lyssnade vi på "Skäggiga damen"
Ja, just det, det finns två tjejer som uppträder under det namnet. Mycket duktiga! Jag kände mig märkligt förflyttad till 1970-talets proggdagar. Och trivdes väldigt bra med känslan av solidaritet och jämlikhet. 
De har dessutom skrivit den officiella låten till Pride-festivalen!
Way to go bearded ladies!

Inga kommentarer: