11 maj, 2014

Sol, regn och solregn

Regn, ösregn och så uppsprickande molntäcke och så värsta varma solen. Skyndar ut i trädgården, sliter fram grepen och hackar upp en växt som ser ut som ett gammalt grekiskt olivträd i miniatyr. 
Hivar på några nävar ny jord och sätter alliumfrön som jag fick av mamma i fjol. Ingen aning om hur gamla de är eller om de kommer upp, men jag lever på hoppet.
Spöregnet kommer överraskande. Springer in och försöker få med mig yngste sonen, men han trivs med att hoppa studsmatta i ösregn så då får han väl fortsätta med det. Lite vatten från ovan har väl inget dött av.

Jaha, nu har det slutat igen.
Bästa tiden att plocka sniglar är mellan regn och sol. Vår bästa tid är nu! är ingen sång du hör från sniglarna i min trädgård. Jag har ingen pardon med dessa små gynnare. (Heter det så?)
Eller kanske ändå. Jag dödar dem inte direkt, utan samlar ihop dem tillsammans med lite snigelmat för att så småningom frakta dem ut till soptippen. Där kan de få leva bäst de vill.
Den här rara snigeln hittade jag här. Tyg och damm. Så sant!
 Gå gärna in och titta på Käranåns fina handarbete!
Vill sätta några till frön; brudslöja är fint. Gurkört fick jag också av mamma. Tänkte peta ner några frön i grönsakslandet. I år ska vi också sätta spaghettipumpa, ett kul alternativ till vanlig spaghetti.
Om vi gödslar ordentligt kommer vi säkert att bli självförsörjande på spaghetti i vinter : )

Dagens citat:"De som hört en snigel skrika blir sig aldrig riktigt lika." 
Detta fina citat har Fältbiologerna hittat på. Och jag har hört åtskilliga sniglar skrika...

Dagens gilla: Rabarberpaj!

Inga kommentarer: