02 augusti, 2014

Synkronicitet

Visst är det lite spännande? Tanken att någon som nyligen dött kommer och säger hejdå i en annan skepnad.

För två dagar sedan gick en vän till en mig närstående, bort. 
En mycket vänlig, förtjusande gammal man som även jag har haft nöjet att träffa ett antal gånger. Men nu orkade han inte längre och gick vidare till en annan värld.

På dagen efter bortgången kom så en ovanligt stor fjäril fladdrande förbi min vän. Den fladdrade runt och gjorde sitt bästa för att bli sedd.
Imorse dök den åter upp på vännens balkong och flög runt huvudet på henne.

Lånade sorgmanteln av en häxa.
Några timmar senare sitter jag och jobbar (som vanligt) och vad dyker då upp? En stor, mörk fjäril (dock inte en sorgmantel) som fladdrar några varv över bordet! Jag hälsade på den och sen flög den vidare på sin avskedsturné.

Jag har hittills i år inte haft en enda fjäril inomhus, knappt sett några utomhus heller, men så dyker denna upp och säger hej! 
Säga vad man vill om döden, men den väcker min nyfikenhet.

Dagens boktips! En utav de bästa böcker jag har läst (eller i alla fall en som har satt sig i mitt sinne): Slump och synkronicitet av Robert H Hopcke.

Och denna fjäril var verkligen en synkronicitet.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Så fint!
Jag är även jag nyfiken på vad som egentligen händer med oss efter döden o jag tror absolut fjärilen var etr hej/hej då från denne gamle man, du nu berättar om! /Eva

Freja sa...

Jag är så krass att jag bara tror att det är slut efter döden. Trots att jag träffat två spöken, varav ett av dem ett flertal gånger...

Gunilla Byström sa...

Ja, och ingen av oss vet förrän vi själva är där : )

Gunilla Byström sa...

Freja; vad tror du då att spökena var för något?

Freja sa...

Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro, men de kändes i alla fall inte som andar. En energinärvaro. Kanske som ett fotografi som hänger kvar i luften efter att något känslosamt hänt...

Gunilla Byström sa...

Ja så vitt jag har förstått är allt energi. Mer eller mindre stark.
Och spännande är allt, tycker jag.