31 oktober, 2014

Sticksugen

Höstkylan biter i kinderna under kalla nätter. Sover alltid med fönster öppet eller/och elementet avstängt. Och kallt blir det!
Det är då man förstår att väldigt många procent värme lämnar kroppen genom huvudet och jag förstår bruket av nattmössa. 
Men, det går också bra att svepa täcket över huvudet och endast spara en öppning för friskluftsandning.

Eftersom vinter och kyla står och bankar på dörren ska jag sticka mig en poncho. Hittade ett väldigt fint mönster av Eline Oftedal fra Norge. Tog ett djupt andetag och beställde garn från en trevlig liten shop på nätet. Inte många dagar senare kom paketet med härliga rostbruna garnnystan.

Men, den tilltagande förvirringen i hjärnkontoret hade slagit till och jag hade bara beställt halva mängden av nödvändigt antal nystan... Med frakt så blev det ju nästan 200:- ändå, så det kändes ju onödigt surt att behöva beställa lika mycket en gång till. 

Kontakt med stans fina garnaffär och där hade hon likadant garn som var lika fint. Och son tur var, lika billigt som på nätet! Och när jag ändå var där... ja, då köpte jag såklart rundstickor som man kan skruva på och av olika längder; 40 och 80 cm. Drygt 300:-, tack. 

500:- på en grej som inte ens är påbörjad : ) Men NU ska jag börja, fortsätta och slutföra detta projekt och DU är mitt vittne! Fråga mig vad som händer, om jag inte är färdig snart?! För det behöver jag.

Och jäklar vad snygg den ska bli och jäklar vad varm jag ska bli!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt med kyla som biter i kinderna o härligt med kyligt sovklimat!
Å du är värd varenda krona för garn, stickor o porto!
Säkert blir den snygg, din rostbruna poncho o varm lär du bli framöver!
Dock känner jag mej nödgad att, på begäran fråga: VAD kommer att hända, om du inte blir klar-SNART?
Hihi...Sticka lugnt! /Eva

Freja sa...

Åhh, jag har så många olika projekt liggande här hemma... Jag hänger på en blogg/facebooksida, Fredrika på Vinden, hon kör sypepp så du kan lägga ut hur långt du nått och vad du tänker göra, där får jag lite pepp att faktiskt ta itu med mina liggande projekt, men tyvärr blir det så att jag påbörjar ännu fler projekt...

Gunilla Byström sa...

Ja, jag har också alldeles för många påbörjade projekt som aldrig blir färdiga. Därför måste jag bli färdig med denna! Stickade en bra bit igår, lördag, tills jag såg att jag hade (TROTS att jag kollade så noga) vridit stickningen när jag band ihop den (rundstickning alltså). Bara att repa upp. Samtidigt fick jag då insikten att jag hade lagt upp för stor storlek. Fick lägga upp 207 maskor minst tre gånger då tråden inte räckte. Jag menar, man vill ju inte få för lång tråd som man måste klippa av till ingen nytta!

Idag vaknade jag med ett värkande pekfinger. Och nån sorts varbildning på ett ställe. Eventuellt hade jag nåt skit där redan innan jag började eller så har jag fått in nåt under stickningens gång. Stickorna var lite "vassa" också så jag har nog tagit i för mycket efter flera års uppehåll : ) Ja ja... man ska inte springa innan man lärt sig gå, eller nåt.

Ulricha sa...

Heja heja! Sedan vill vi ha bilder :)