16 december, 2014

Klarinettist, javistt!

Klarinetten har anlänt!
Snabbt packade jag upp klenoden och började montera, vilket gick rätt trögt.
Tog min iver i örat och googlade på hur man monterar sin klarinett och fick då insikt i att fett är nyttigt även för kork.
Vänligt nog fanns det en burk fett medskickad så jag smorde in korkdelarna och lät instrumentet acklimatisera sig medan jag åt middag.
Vita bomullshandskar fanns också medskickade så jag antog att de skulle sitta på vid hanteringen av dyrgripen.
Kände mig som en historiker när hen bläddrar i böcker av oersättligt värde eller hanterar en vas som inte får gå i kras.
Väl monterad, så ska man ju hantera röret med salivvätning och det ska sättas fast på ett exakt sätt, och de linjer som brukar finnas fanns inte, så nu hoppas jag att allt sitter rätt ändå!

Och så... blåste jag till.

Men när jag blåst en stund kokade huvudet av syrebrist, så nu måste jag lära mig att andas samtidigt som jag spelar, annars kommer jag att svimma varenda gång.

Lite teknikövningar skulle jag behöva, känner jag. 

Tut. Flås. Tut. Flås.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha, så roligt att "din nya kompis" nu anlänt!
Ja du vet, övning ger ju, som bekant, färdighet o snart ser vi nog ditt namn på affischerna med pampig text: "Gunilla Bystrom and her Clarinett in Concert!"
Lira lugnt så du inte svimmar nu! Julkram /Eva

Anonym sa...

Slarvigt av mej Clsrinet ska det vara på engelska! / Eva :))

Anonym sa...

Men då CLARINET ska det ju vara! :)

Freja sa...

Åhh, så roligt! Nu ser jag fram emot filmer där jag kan följa dina framsteg!

Ann sa...

Underbart! :)
Oj, så jag skrattade och blev tvungen att läsa högt för mannen också!
Lycka till och träna diafragman duktigt nu! :)