06 november, 2015

Sticka eller virka?

Snubblade över ett stickupprop från Cirkus Cirkör och Armémuseum i Stockholm.
Att sticka för fred: går det?
Kolla här och låt stickorna vina.

För ett eller två år sedan var jag och sonen på en föreställning med Cirkus Cirkör där just detta tema var aktuellt. Otroligt fin föreställning med garn i alla former. Noah, då tio år, satt som ett ljus hela föreställningen. Där fick han nåt att tänka på kan jag tro!

Men, att detta stickande för fred har pågått ända sen dess hade jag ingen aning om. Nu, när det är mindre än en månad kvar innan vernissagen känns det som om jag inte ens ska försöka göra något. Fast jag skulle vilja.
Jag ska nog ägna mig åt tomtar och troll istället.

Kan tomtar jobba för fred också? Absolut!
Och tomtar kan väl sticka också? Ja, självklart. Eller virka. Det klirrar inte lika mycket, eller inte alls faktiskt.
Själv virkar jag just nu på ett par mörkgrå vantar. Sen återstår att virka ett par naturvita för fred och värme! 
Söt i stickat! Bild från Etsy, tror jag.
Såg på TV igår kväll om Celia B Dackenbergs fina sagokläder
Mycket fin (och smart) idé att sticka kläderna som bärs i sagornas värld!
Den ska jag åtminstone låna på biblioteket. Celia var tidigare redaktör på tidskriften Hemslöjd, och den är ju underbar både i formgivning och pappersval, så jag hoppas att denna bok är precis lika fin som tidningen.

Inga kommentarer: