06 januari, 2016

Lysande konst

Sitter återigen framför datorn. Katten är ute i svinkalla kvällen om du undrar.
Ungefär två dagar i Stockholm går relativt fort.
Men det räcker med några sekunder för att bli förälskad!
Vi tog färdtjänst till Hallwylska; en vådlig taxifärd genom en snöig stad. Taxin var lite sen så vi bad chauffören snabba på. Det tyckte han var roligt och körde som en biltjuv. "Håll i dig nu, Lundberg!" sa han och trampade på pedalen : )
Väl framme var ändå biljetterna slut för guidning, så vi fick gå själva.
Och har du problem med benen så är väl inte palatset det rätta stället att besöka. Min väninna tog sig i alla fall upp till den första våningen, men den andra fick jag gå upp till själv. Hon fick sätta sig i trappen och vänta på mig. 
Är det inte lite tokigt att inte ha någon sorts möjlighet för de bensvaga att vila någonstans?
På övre plan blev jag kär.
Där visades en utställning om Mariano Fortunys design.
Förutom extremt plisserade kläder och tyger designade han också lampor.
Och vilka lampor sedan! Jag blev helt förtrollad utav denna fantastiska lampan (se ovan). Och vet du vad? Man kan köpa den än idag. 
Den kostar bara ca 13.000.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tänker du slå till?:)/Evs

Anonym sa...

Evs ja det är ju oxå ett namn, hihi
Eva ska det dock naturligtvis vara!

Gunilla Byström sa...

Funderar...