18 januari, 2016

Sill med löksås

En gång för flera år sedan, åt vi salt sill med löksås. Väldigt gott!
I höstas ville jag upprepa succén och köpte två paket salt sill. De skulle inte gå ut förrän sent i februari så det var ingen brådska att äta dem. Sen har de naturligtvis legat i kylskåpet och varit i vägen sen dess. Tills idag då jag har lagt dem i blöt. Nyss. Det står på paketet att de ska ligga i blöt i 8-12 timmar!
Det har vi inte tid med!
Det är tomt på annan mat både i frys och kyl, så nu måste vi äta sill idag.
Oavsett hur länge den har legat i blöt.
Men det luktar inte gott om vattnet/sillen. Hoppas den är tjänlig...

Ute är så j-la frostigt och osoligt att det känns som om världen hålls i ett köldgrepp. Och inne är det inte heller särskilt varmt, vilket i o f s inte gör något. Det finns ju kläder.

Fick inte ett jobb jag har sökt, idag, trots två intervjuer. Eller kanske just därför...
Jag läste boken "Den frusna trädgården" och tyckte den var bra. Den växlade mellan nutid och en "saga" som modern i boken berättade. Sagan var naturligtvis ingen saga utan moderns uppväxt. Nåväl, det som var intressant var att modern hade vuxit upp i Leningrad under 2:a världskriget. Leningrad blev belägrat av nazisterna under 900 dagar vilket innebar fasansfulla förhållanden för de som var kvar i staden. Kanske så mycket som en miljon människor svalt ihjäl! Detta beskrivs mycket bra i boken och som en bra berättelse ska göra så lockar det mig att undersöka sanningen bakom berättelsen.

Och med lite mer vetskap om denna belägring känns det extra tungt med kriget i Syrien och den belägring som pågår där, där barn och vuxna också håller på att svälta ihjäl. Idag, nu! Fattar inte hur vidriga människor kan vara! Kan man inte bara bomba bort dessa avskum från jordens yta?

Jag lovar att inte gnälla om sillen med löksås inte blir perfekt.

Inga kommentarer: