09 maj, 2016

I-landsproblem

Som trogen lyssnare av talböcker är det mycket frustrerande att nyttja stadens digitala utlåningstjänst.
Då kommunen tog över hela hemsidan för utlåning, från e-Lib, skapades kaos i mitt lyssnarliv.
Dels var ju sidan så ful! Och det är den i o f s  fortfarande. Jag har lite svårt för senapsfläckar i böcker... Sedan tog det minst ett år innan de lyckades få till bilder på alla böckers framsidor; oftast låg där en senapsgul platta istället för en bokframsida, med texten "Bild saknas". 
Men grejen var att den bilden saknades bara ibland, den fanns alltså, men bara ibland. Då tänkte jag att det möjligen var min dator som inte hade kapacitet att visa SÅ MÅNGA bokframsidor samtidigt! Men nu går det ju hur bra som helst...

Sen var det problemet med att söka efter talböckerna. Efter många klicksteg så är det inte alltid den boken är just talbok, trots att den ligger under talboks"fliken". Då ska man också kunna söka med författarnamn eller titel plus ordet "streaming". Funkar ALDRIG!
Nähä, då får jag alltså söka på författaren och hoppas att någon bok av författaren finns som talbok, och det är verkligen inte självklart!
Att söka på genre går inte! (En utmärkt tjänst som e-Lib tillhandahöll).
Istället har man "tips på böcker" inom olika genrer, men då ska man gå igenom sida efter sida där endast fem böcker visas upp åt gången. Det blir en väldans massa sidor utan någon som helst bokstavsordning. Tid är inget jag vill lägga på detta planlösa letande.
Lättare att hitta en bok här tror jag.
Men värst är, som idag, när jag bara vill lyssna på min lånade bok och INLOGGNINGSFUNKTIONEN ÄR BORTA! Inte första gången det händer heller! Något datasnille håller väl på och jobbar med inloggningslisten idag... och då får man inte lyssna på sin bok. 
Gör nåt annat, säger biblioteket. Gå ut och andas lite frisk luft istället för att sitta inne och damma!
Ja, jag tror faktiskt att jag måste göra det, för just nu håller jag på att kvävas av lite hederlig i-landsproblems-ilska!

Inga kommentarer: