13 juni, 2016

Torka

Är i desperat behov av underhållning. Med en son som kissar ner sin säng varje natt och däremellan gör dumheter, vill jag bara sjunka ner i en soffa och bli underhållen på kvällarna.
Men, nu har den stora, stora sommartorkan inträtt i TV-tablåerna!
Om man inte gillar sport (läs fotbolls-EM/VM?) så finns det ingenting att titta på!
På TV4 är de så galet tråkiga att de t o m sänder "Halvåtta hos mig", från England! Så fantastiskt är väl inte det programmet? För övrigt - ingenting.

Vi har ett stooort kanalpaket från Telia så då borde det ju finnas massor att titta på, eller? Nej, svaret är nej. Alltid nej. Oavsett säsong, så tittar jag aldrig på andra kanaler än 12345678. Egentligen inte 8:an heller, det är bara min systers drömkanal med hussökande i England och på kontinenten, som jag har gluttat på några gånger. Och Sjuan - Det okända, inget annat. Kanal 6? Nej, där skrev jag visst fel, inget att se på den heller. Kanal 5 - hm, nån arg snickare nån gång, men annars är det väl inget på den heller. Trean - Favoritprogrammet Lyxfällan, men inget annat. Återstår 124 som kan bjuda på nånting ibland.
Det är som Bruce Springsteen sjunger - "57 channels and nothing on".

Tittade ändå som flyktigast på vad de andra kanalerna erbjöd och blicken fastnade på TV FINLAND. Men där har de ju mycket trevlig design och landsbygd och så... tänkte jag med ett skutt av hopp i bröstet (fast jag vet sannerligen inte om vi har den kanalen).

Kl 07.05 - Resa till Leningrad (ja, det programmet har de säkert aldrig sett förut)
Kl 07.10 - Grannfolken lär känna varandra (ja, det är väl ryssarna de ska lära känna, igen).
Kl 7.24 - Raz dva tri (ett, två tre på nåt för mig okänt språk)
12.35 - I Adams kläder och lite i Evas (modemagasin för nudister?)
13.45 - Elstängslets historia (Hello Russia!?)
16.00 - Lilla tvåan (fler sifferprogram, eller handlar det om nåt annat...?)
17.00 - Vilda finländare (lär dig att säääära, inte bara rispa!)
17.30 - Kiosken (sioskenkorva?)
18.00 - Fattiga får skylla sig själva - (aha, det är så de lär finnarna att vägra flyktingar asyl? Men flyktingar är inte alltid fattiga. Kanske handlar det om tiggare?)
19.00 - MOT (här lär man sig att vara MOT allting).
19.55 - 20.00 - Sportrutan (hahaha! här har ju finnarna fattat att sport ska hållas kort!)
21.00 - Rivet ut arkivet: Hästen (redan på 30-talet var hästen populär i det agrara samhället).
Resten av kvällen bjuder finsk TV på nyheter till kl 03.00

Om detta är vad finnarna får hålla till godo med så hoppas jag att även de har en god bok eller en fin ljus kväll att roa sig med!

(Och jag har ingenting emot Finland eller finländare!)

2 kommentarer:

Telia sa...

Hej Gunilla!
Ibland när det inte finns något på tv så finns det alltid någon film eller serie som kan råda bot på en grå vardag tillsammans med en skål med chips! Ett tips är vårt C-More paket där du får ett riktigt brett utbud av film och serier. Detta sänds hela dagarna långa så man får definitivt mycket av det goda! Här hittar du paketet och kan kika ifall det skulle vara något för dig: https://www.telia.se/privat/tv/tvpaket/produkt/c-more-film

Hoppas du får soliga dagar och vackra kvällar i sommar! ☼
Med vänlig hälsning, Sanna på Telias sociala medier

Gunilla Byström sa...

Med en skål chips...
Det har man ju sett vad som händer om man anammar den livsstilen.
Film, TV och skålar med chips och "fredagsmys", läsk och godis.
Kolla t ex på den härliga serien "Biggest loser" eller varför inte favoritprogrammet "Lyxfällan"!
För inte nog med att det kostar hälsa, det kostar också pengar att glo på film hela dagarna. T o m så man får FÖR mycket av det så kallade goda...

Då hoppas jag mer på soliga dagar och vackra kvällar, kära Sanna!
Och du: det samma önskar jag dig!