30 augusti, 2016

Nytt jobb

Och vips så var jag mitt i jobbet som sufflör.
Började igår med en nätt arbetsdag till kl 21. I och för sig började den inte förrän 14 på dagen. Ett intressant jobb på det hela taget, för att citera Ture Sventon, på ett ungefär. Man får en inblick i hur man kan göra en scen på många olika sätt, man får skratta åt ett antal avvikelser från manus - avsiktliga och oavsiktliga, härliga dialektbyten bara för att man blir så trött till kvällen eller för att man vill testa om det passar.
Och där sitter jag och försöker göra mig nyttig...
Ja men tjenare! Här kommer jag och vill vara duktig!
Slänger in en replik, rättar till en ordföljd ibland. Inte alltid så lätt att veta när man ska lägga sig i. Ibland kan ju konstpauserna bli väääldigt långa. Vem vet när det är läge att pipa till? Fick även läsa mot en skådis som hade många långa konstiga meningar. Inte lätt att komma ihåg alla orden då.
Imorgon är det pressvisning av höstens egenproducerade pjäser, så då får jag ta mig dit och kolla in utbudet, för att ha lite koll inför biljettsälj och dylikt.
Jag har ännu ett intressant jobb som jag ska göra några timmar om några veckor: ljusmannnekäng. Låter nästan som Lucia, men då är det inte jag som skiner.

Inga kommentarer: