29 mars, 2018

Påsk!

Påsk som NoahsArk ser den, skapad av målade papper

Påsk som Sprakfåle ser den, skapad med blyerts på ett papper
Besökte en kär vän förra helgen. Hon hade plockat in grenar och pyntat dem med fina spräckliga ägg. Väldigt fint arrangemang! Nu stundar påsken och jag har inte plockat in en enda gren! Oh ah, nej dumma mej!
Alltså, det har snöat oavbrutet i ett dygn, det är storm ute och jag hade ont i huvudet igår. Är det okej som ursäkt? 
Och varför ska jag ursäkta mig?
Jo, därför att det hör till en god moders uppgift att pynta hemmet i högtidsdräkt. Min mamma, som var en mycket god moder, pyntade alltid hemmet till alla högtider. Och därmed har jag det i blodet. Skammen, när man inte har tänkt till. Att inte föra traditionerna vidare.
Jag har två söner som skiter fullständigt i det mesta. och en sambo som inte skulle se skillnad på en gran och ett påskris. Han skulle inte se dem, för det första. Varför, oh varför ska jag då sträva ut i vinterkylan och plocka ris och pynta? För min egen skull naturligtvis!
Men i år vill jag nog inte ens göra det för min egen skull.
I år ville jag köpa rödkål och färga ägg ljuvligt duvblå!
Då fanns det bara rödkålshuvuden på 50 kilo i affären!
Så då blir det inga färgade ägg i år heller.
Men jag é inte bitter...

Glad Påsk förresten!

Inga kommentarer: